Hur många ser ditt företags Facebookinlägg?
Hur många av ett företags fans ser ett inlägg som ett företag gör på sin Facebooksida? Tidigare trodde man att en väldigt stor del nåddes av dessa inlägg, men efter att två stora marknadsföringsföretag i USA gjort undersökningar på ämnet så visar det sig att de tappat uppemot 40% av trafiken till sin Facebooksida. Den så kallade organiska trafiken. Slutsatsen var att färre fans nu får upp ett företags inlägg i sitt nyhetsflöde. Det har så klart möts av kritik från företagens marknadsavdelningar som jobbar aktivt med sociala medier.
Anledningen till det är att Facebook har gjort stora ändringar i sina algoritmer som styr hur inlägg visas för personer som gillat företagssidor. Facebook gör konstant ändringar till sin algoritm. Alltså det matematiska system som styr hur data behandlas. Facebook hävdar att ca 16% av ett företags fans nås av inlägg som de publicerat på sin Facebook sida. Något som ökar ju fler som interagerar med inläggen, gillar, delar osv.
Facebook har ju sen en tid lagt till möjligheten att köpa rekommenderade inlägg så att fler ser ett företags inlägg. Det är något man sett att allt fler företag använts sig av för att bygga och utöka sin bas av fans. Man kan även förstår att Facebook som tidigare har haft problem att kapitalisera på sin enorma trafik, valt att göra ändringar i algoritmen för att pusha företag att börja betala för att marknadsföra sig på Facebook.
Källa: Internetworld