Google tar bort annonser på höger sida
Nu är det alltså bekräftat. Google väljer att ta bort annonser från sökresultaten på höger sida. Det lägger istället till ett fjärde resultat ovanför de organiska resultaten. De fyller även på med fler under de organiska resultaten och ovanför pagineringen. Detta för att det, enligt Google, ska följa samma format som på mobila enheter, där det pga av storleksbrist aldrig funnits resultat på höger sida.
Vad kommer detta leda till och vad innebär det för företag?
Förmodligen kommer det leda till högre klickkostnad för att visa sina annonser på första sidan och/eller högt upp i resultaten. Det kommer förmodligen även leda till att organiska resultat får färre klick eftersom de trycks allt längre ner. Så lägre CTR på organiska. Det innebär att det tyvärr kommer vara svårare för mindre företag med mindre budget att synas på Google. Det är redan dyrt att jobba aktivt och långsiktigt med Sökmotoroptimering och det kommer nu heller inte vara så billigt att köpa klick via Google Adwords. Något som blivit dyrare för varje år. Men eftersom man kunde sikta in sig på lägre placering i högerspalten kunde man ändå få tag i trafik till resonliga priser, om man arbetade hårt med sina Adwords-kampanjer.
Det finns ett undantag. På desktops/laptops så kommer annonser ur Product Listing att visas i högre spalten. Men det är också det enda undantaget och gäller särskilt för webbshoppar.
Egentligen är detta en ganska naturlig utveckling sett till Googles business case för sök. Men det är fortfarande tråkigt att det blir svårare för mindre företag och att det kommer krävas större plånböcker för att nå bra resultat på Google.
Vad bör man göra?
Om ni inte redan gjort det så är det hög tid att optimera era hemsidor för SEO, optimera era Adwords-kampanjer, men även hög tid att diversifiera era marknadsföringsinsatser. Ni kan och bör inte vara beroende av trafik från Google. Ni måste hitta andra sätt att få in kunder på ett kostnadseffektivt sätt med bra return on investment (ROI).