Testa nya produkter med Adwords
Det som är bra med online rörelser är att det är relativt lätt att testa nya produkter och marknader. Med enkla verktyg som Google Adwords kan man snabbt se om efterfrågan på ens produkter existerar innan man gör allt för stora investeringar. Hur kan man göra det tänker ni? Jo, låt oss säga att ni idag driver en webshopp som säljer pennor. Affärerna går bra och ni tittar på nya produkter för att utöka ert sortiment. Ni hittar då snygga och bra pennvässare som ni funderar på att köpa in från en leverantör för att sedan sälja i er webbutik. Ni tror och hoppas att pennvässarna kommer att sälja bra eftersom ni säljer pennor och pennor behöver vässas. Ja, ni fattar… Men problemet är att man aldrig kan vara säker. Det kan vara så att alla era kunder redan har pennvässare hemma eller helt enkelt inte är intresserade av av att köpa era pennvässare. Det är här Adwords kommer till användning. För att minimera riskerna och inte bli sittandes på ett lager som man sedan får svårt att sälja av, finns det några enkla saker man kan göra för att se om efterfrågan på ens planerade produkt finns.
Ni börjar med att göra en landningssida för era nya pennvässare. Med bilder och produkttext designar ni en sida där ni skriver att man snart kommer att kunna beställa pennvässare och gör ett fält där besökarna kan anmäla sitt intresse. Man kan till och med utforma landningssidan som ett erbjudande där de första 30 kunderna får 50% rabatt eller liknande. Efter att ni har skapat en landningssida köper ni Adwords där ni gör reklam för era nya pennvässare. Efter en tids annonsering tittar ni på statistiken och ser om efterfrågan finns och hur många besökare det är som har anmält sitt intresse för produkten.
Så med enkla medel får ni en oerhört bra och korrekt marknadsundersökning som visar om er produkt behövs eller inte.
Vi har hjälpt flera företag att testa och lansera nya produkter med ett mycket positivt resultat. Kontakta oss idag för att se hur vi kan hjälpa ert företag att växa.